tänkte att jag kan lika gärna dela med mig utav det nya "verktyget" som jag har bemästrat.
Detta är en mycket gammal konst, man tar helt enkelt och delar upp en EPROM i 2, 4, 8 eller 16 delar och gör plats för lika många spel på ett och samma chip.
I exemplaret här nedan har jag kört med Chip n Dale 1 och 2 som PRG och CHR i ursprungsform är 128KB stora var, då jag vill ha både spelen på ett och samma chip är jag tvungen att använda dubbelt så mycket minne jämfört med en vanlig repro. 128KB till 256KB (27C010 -> 20C020) detta gäller både CHR ROM och PRG ROM.
----------------------------------------------------------------- kortfattat om bankswitching
för att kunna växla mellan övre och undre halvan av chippet så behöver man koppla den högsta adressen på chippet mellan GND och VCC. I vårt fall blir det A17 dvs pin nr 30 på ett 27C020 EPROM chip ----------------------------------------------------------------- VERKTYG: -----------------------------------------------------------------
Jag använder mig av famiROM för att splitta .NES till .prg och .chr filer
detta gjorde jag med Chip n Dale 1 och 2 och fick fyra nya filer
CND1.prg CND1.chr CND2.prg CND2.chr
sedan öppnar jag upp kommandotolken i windows och går till min mapp där jag har lagrat mina nya filer vilket i mitt fall är C:\NES\CND\
skriv följande kommando för att sätta ihop dina två .prg filer till en stor .prg fil
C:\NES\CND>copy /b CND1.prg + CND2.prg CND12.prg
skriv följande kommando för att sätta ihop dina två .chr filer till en stor .chr fil
thanks grabs det var riktigt kul att fixa iordning detta!!
kul att ni tyckte om guiden också försökte verkligen göra den så enkel som möjligt
som mrTentacle säger så funkar detta på snes också och egentligen allt som har likadana chip ^^
det är bara att följa guiden segasonic så kommer du också kunna ha dig ett chip n dale 1 och 2 man kan applicera detta på andra kretskort också men då blir kabeldragningen lite annorlunda EPROM på NES kretskort
Gött! Jag vill göra desamma fast med 4 spel. Och undrar hur man gör det snyggast, en Dip-switch tycker jag är rätt nice men inte helt optimal. Finns det en sån switch du använt med 4 steg istället för 2?
@billy
Gör som callanbrown gjorde med sitt super mario allstars till NES och koppla det till en 4bit counter så blir det ett nytt spel varje gång du resetar konsolen !
Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori Du kan inte bifoga filer i denna kategori